مطالعه تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور طی سال های 1380 – 1390

قسمتی از متن پایان نامه :

2-3-3- تاریخچه بانکداری الکترونیکی

یکی از وظایف اصلی بانک های سنتی که موجب تداوم آن تا عصر حاضر شده می باشد، نگهداری پول از سوی بانک ها می باشد. بانک های قبلی که به عنوان موسسات سپرده گذار معرفی می شدند، محل مطمئنی برای نگهداری پول، طلا و دیگر اجناس با ارزش مشتریان بودند. با ظهور چک در سال 1865 میلادی این تأثیر گسترش پیدا نمود و شامل وظایف مربوط به اتاق پایاپای گردید(سیمون و ویکتور،1994).

از سال1913 به بعد عملیات اتاق پایاپای در بعضی از کشورهای پیشرفته مانند امریکا (با تأسیس فدرال رزرو) به صورت متمرکز درآمد. این امر به دلیل کاهش ریسک و همچنین حذف اقدام کسر هزینه از مبلغ چک ها باعث ایجاد ثبات بیشتر در سیستم بانکی گردید. در اوایل دهه 1960 نوع دیگری از خدمات به نام کارت های اعتباری به صورت گسترده ای مورد قبول عموم مردم قرارگرفت. گرچه پردازش چک ها و کارت های اعتباری به مرور خودکار شدند، با این تفاصیل تا آن وقت حجم زیادی از اسناد کاغذی تولید می گردید از این رو از فن آوری پیچیده مخابراتی به عنوان راه حل این مشکل بهره گیری گردید که در نتیجه با تأسیس اتاق های پایاپای خودکار که از سیستم انتقال الکترونیکی منابع بهره گیری می کردند، ساختار سیستم بانکی یک بار دیگر دچار تحولی عمده گردید و به تبع آن بهره گیری از روش های پرداخت و ماشین های خودپرداز در دهه90 به سرعت رشد نمود(سیمون و ویکتور،1994).

فن آوری تصویر به حدی پیچیده و پیشرفته گردید که بانک ها می توانستند بدون نیاز به اسناد کاغذی، اطلاعات مربوط به پرداخت ها را بین خود مبادله کنند. در واقع با این کار مبادله الکترونیکی داده ها به جای پردازش اسناد کاغذی مورد بهره گیری قرارگرفت(سیمون و ویکتور،1994).

با در نظر داشتن مطالب گفته شده، وظایف بانک ها به گونه کلی در سه بخش اصلی قابل تقسیم بندی می باشد که عبارتند از:

1- نگهداری از سپرده های مشتریان

2- انتقال منابع از یک حساب به حساب دیگر

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

3-ارائه وام به مشتریان قابل اعتماد بانک که نیاز به وام دارند.

آن چیز که که در سه وظیفه یادشده مشترک می باشد، واژه ای به نام پول می باشد.

تحولاتی که در دو دهه گذشته در صنعت بانکداری به وجود آمده می باشد، باعث ایجاد تغییرات عمده ای در شکل پول و سیستم های انتقال منابع گردید و مفاهیمی تحت عنوان پول الکترونیکی و انتقال الکترونیکی منابع را ارائه نمود. این دو مفهوم در واقع ایجاد کننده نوع جدیدی از بانکداری تحت عنوان بانکداری الکترونیک هستند(صادقی،1383).

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

نیاز ملی ما طبق برنامه چهارم توسعه، دستیابی به جامعه مبتنی بر اقتصاد و دانایی محوری و اطلاعات محوری می باشد. با در نظر داشتن حجم کلان سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات در کشور، در نظر داشتن سرمایه گذاری آگاهانه و ارزیابی بهره وری بهره گیری از فناوری اطلاعات امری لازم و ضروری می باشد. این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای شناسایی ارزیابی بهبود کیفیت خدمات ناشی از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بانک های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنایی برای مطالعه برنامه ریزان و رهنمودی برای درک بهتر این ارزیابی، به مطالعه نکات قابل تامل در مورد بانکداری الکترونیک در ایران میپردازد (قدسی،1387).

هدف اصلی                     

با در نظر داشتن مطالب پیش گفته هدف اصلی در این پژوهش این می باشد که به مطالعه تاثیر اجزاء و عوامل فناوری اطلاعات در زمینه بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور بپردازیم.

اهداف فرعی

1-مطالعه تاثیر تعداد کارت های بانکی بر حجم سپرده های بانکی

2-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های فروش بر حجم سپرده های بانکی

3-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های شعب بر حجم سپرده های بانکی

4-مطالعه تاثیر تعداد خودپردازها بر حجم سپرده های بانکی

5- مطالعه تاثیر تعداد کارت های بانکی بر حجم تسهیلات پرداختی

6-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های فروش بر حجم تسهیلات پرداختی

7-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های شعب بر حجم تسهیلات پرداختی

8-مطالعه تاثیر تعداد خودپردازها بر حجم تسهیلات پرداختی

9- مطالعه تاثیر تعداد کارت های بانکی بر اندازه سود و زیان بانکی

10- مطالعه تاثیر تعداد پایانه های فروش بر اندازه سود و زیان بانکی

11- مطالعه تاثیر تعداد پایانه های شعب بر اندازه سود و زیان بانکی

12- مطالعه تاثیر تعداد خودپردازها بر اندازه سود و زیان بانکی

مطالعه تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور

پایان نامه - تز - رشته حسابداری