مطالعه تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور طی سال های 1380 – 1390

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

قسمتی از متن پایان نامه :

2-3-9- مزایا و منافع حاصل از به کارگیری بانکداری الکترونیکی

پیشرفت ها در فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به انقلاب در صنعت پرداخت در حوزه بانکداری شده می باشد و اقتصاد سنتی را به اقتصاد شبکه ای و مبتنی بر دانش تبدیل نموده می باشد که فرایندهای اصلی کسب و کار را بهبود میبخشد و موجب دستیابی به بخش ها و بازارهای جدید میشود(هو و همکاران،2003)[1] و به علاوه هزینه های اداری و عملیاتی را کاهش میدهد(یو و همکاران،2007)[2]. با رشد روز افزون معاملات تجارت الکترونیکی در سطح جهان و نیاز به حضور بانک ها جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیکی به عنوان بخشی تفکیک ناپذیر از تجارت الکترونیکی و دارای تأثیر اساسی در اجرای آن می باشد. آشکارترین حضور تجارت الکترونیکی در حوزه بانکداری و خدمات مالی می باشد (یوسافزای و همکاران، 2003)[3]. به جرات میتوان گفت که بدون بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی نیز محقق نخواهد گردید.

در اکثرکشورهای پیشرفته، بانک ها خدمات آنلاین بانکی را جهت مشتریان خود از طریق اینترنت فراهم آورده اند و مشتریان بدون نیاز به حضور در بانک غالب کارهای بانکی خود را با اتصال به صفحه اصلی وب سایت ویژه بانک و با بهره گیری از رمز مخصوص خود انجام میدهند(تانا و همکاران،2005)[4]. تقریبا به ترتیب 40 درصد و47 درصد کاربران اینترنتی اروپایی و آمریکایی از اینترنت برای انجام عملیات بانکی بهره گیری میکنند(گوریو و همکاران،2007)[5]. براساس تحقیقات انجام شده در زمینه انتقال الکترونیکی وجوه، مهم ترین ویژگی ها و مزایای سیستم های انتقال الکترونیکی وجوه عبارت از امنیت، سرعت، آسان بودن و سادگی، هزینه کم، کاهش اشتباهات انسانی، بهره وری و کارایی، بهبود مدیریت وجوه و نقدینگی، و بهبود روابط با مشتریان میباشد(معاونت برنامه ریزی و مطالعه های اقتصادی وزارت بازرگانی،1382). به علاوه ایجاد یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی براینترنت، فرصت هایی جهت ایجاد مجموعه های جدیدی از روابط ملی و جهانی تجاری را فراهم می آورد(نمود،1996)[6].

مهم ترین مزایای بانکداری الکترونیکی نسبت به بانکداری سنتی عبارت می باشد از: هزینه پایین فعالیت و عملیات، دسترسی به بازار جهانی و راحتی بیشتر برای مشتریان میباشد. بانکداری الکترونیکی نه تنها ظرفیت خدمات بانکی را افزایش داده بلکه هزینه عملیات بانکی را نیز کاهش داده می باشد (شرستا،2000)[7]. عمده ترین مزیت بانکداری الکترونیکی، عرضه خدمات بانکی بدون وجود محدودیت های زمانی، مکانی و مرزها می باشد که برای بانک و مشتری مفید می باشد. همچنین به دلیل هزینه پایین تبلیغات جهانی در اینترنت، بانک های کوچک نیز میتوانند حوزه کسب و کار خود را گسترش دهند. بانک ها همچنین به کمک شبکه کامپیوتری میتوانند تاریخچه مبادلات مشتریان خود را تجزیه و تحلیل کنند و اطلاعات ارزشمندی را در مورد نیازها و ترجیحات آنان کسب نمایند و بر این اساس قادرند خدمات سفارشی بدون تماس فیزیکی با مشتری به آن ها ارائه کنند(گیاناکودی،1999)[8].

بانکداری الکترونیکی درصدد می باشد تا دسترسی راحت تری به خدمات بانکی برای مشتریان فراهم سازد. بانکداری الکترونیکی هم برای مشتری و هم برای بانک سودمند می باشد زیرا مشتری میتواند از هر مکانی در سراسر جهان از خدمات بانکی بهره گیری نموده و از سوی دیگر بانک نیز میتواند خدمات خود را ارزان تر ارائه کند. این مزایا نیاز به افتتاح شعب فیزیکی را حذف کرده و بانک های مجازی را شکل میدهد که به طریقه الکترونیکی فعالیت میکنند. مشتری میتواند از طریق بانکداری الکترونیکی در24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال حساب خود را کنترل کند و نیازی به رجوع فیزیکی به بانک و انتظار کشیدن در صفوف طولانی ندارد، زیرا که بانک همیشه باز می باشد. به بیانی دیگر به واسطه بانکداری الکترونیکی، مشتریان میتوانند به راحتی عملیات بانکی را خارج از ساعات اداری معمول و بدون لزوم حضور فیزیکی در شعبه انجام دهند. از طرفی بانکداری اینترنتی به بانک ها امکان میدهد که در مناطق جغرافیایی جدید، بازارهای جدید و قلمرو محصولات جدید فعالیت نمایند(ویر و همکاران،2007)[9].

به نظر نث، شرک و پارزینگر، عمده ترین مزایای بانکداری اینترنتی برای مشتریان عبارت می باشد از:

  • صرفه جویی در هزینه ها: انجام بانکداری اینترنتی کم هزینه بوده و از ساختار با هزینه پائین برخوردار می باشد. ساختار هزینه بانکداری اینترنتی به مشتری اجازه میدهد تا با بهره گیری از خدمات بانکداری اینترنتی سود برده و هزینه هایش را کاهش دهد .برای مثال نرخ بهره بانکی در بانک اینترنتی نسبت به بانک اصلی و مادر حدود 5/3 درصد کمتر می باشد(نث، شرک و پارزینگر،2001)[10].
  • دسترسی به خدمات اضافی و بیشتر: سایت های مبادله ای اینترنتی به مشتریان امکان دیدن تراز حساب ها و صورت های مالی بانک را میدهد .امکان ارسال وجوهات و پرداخت صورتحساب ها به طریقه اینترنتی نیز مهیا میباشد .مشتریان میتوانند به اطلاعات حساب های بانکی شان بصورت آنلاین دسترسی داشته باشند و اطلاعات لازم را به صورت کارآتر و متناسب با نیازشان بازیابی نمایند(نث، شرک و پارزینگر، 2001).
  • خرید اینترنتی راحت و آسان: بانک های اینترنتی امکان درخواست های وام فوری و امکان مبادله سهام را از طریق وب سایت خود فراهم میکنند. این کار سبب رضایت خاطر مشتریان میشود(نث، شرک و پارزینگر،2001).

مهمترین مزیت بانکداری الکترونیکی از دیدگاه مشتری صرفه جوئی در وقت از طریق خودکارکردن پردازش خدمات بانکی و معرفی ابزارهای مناسب برای مدیریت وجوه نقد مشتریان میباشد(نث، شرک و پارزینگر،2001).

مهمترین مزایای بانکداری الکترونیکی برای شرکت به تبیین زیر میباشند:

  • کاهش هزینه های دستیابی و بهره گیری از خدمات بانکی
  • افزایش راحتی و صرفه جویی: امکان انجام مبادله در 24 ساعت شبانه روز و بدون نیاز به تعامل فیزیکی با بانک هست.

3- دسترسی مداوم و سریع به اطلاعات: شرکت ها میتوانند دسترسی راحت تری به اطلاعات داشته و حساب های متعدد خود را با فشردن کلید ماوس چک کنند.

  • مدیریت بهتر وجوهات نقدی: بانکداری الکترونیکی چرخه وجوه نقد را سرعت بخشیده و کارایی فرایندهای تجاری را افزایش میدهد.

مشتریان خصوصی بانکداری الکترونیکی به دنبال مزایای متفاوتی نسبت به شرکت ها میباشند. تحقیقی که در سال2001 توسط الادوانی[11] صورت گرفته، حاکی می باشد که این نوع مشتریان در پی دستیابی به خدمات سریع تر، ساده تر و قابل اتکاتر بودند. مانند مزایای بانکداری الکترونیکی برای این نوع مشتریان به تبیین زیر میباشد(ویر و همکاران،2007).

  • کاهش هزینه ها
  • راحتی: همه مبادلات بانکی میتواند در مکان دلخواه مشتری(بانک، منزل و اداره) صورت بگیرد.
  • مدیریت وجوهات: مشتریان میتوانند وضعیت حساب های مختلف خود را به راحتی از طریق اینترنت نظاره نموده و از تجزیه و تحلیل ها بهره گیری کنند. این کار به مدیریت بهتر وجوهات منجر میشود (لوستیک،2003)[12].

از دیدگاه گراو بانکداری الکترونیکی برای مشتریان شخصی، نهادی و خود بانک مزایای متعددی دارد که در جدول شماره2-5 به گونه اختصار اظهار شده می باشد(گوران،2002)[13].

  1. Ho,et al ,2003
  2. Yiu,et al,2007
  3. Yousafzai,et al,2003
  4. Tanna, et al,2005
  5. Guerrero, et al,2007
  6. Crede,1996
  7. Shrestha,2000
  8. Giannakoudi,1999
  9. Weir and et al,2007
  10. Nath, Schrick,and Parzinger,2001
  11. Aladwani
  12. Lustsik,2003
  13. Gurau,2002

سوالات یا اهداف پایان نامه :

 اهداف پژوهش:

نیاز ملی ما طبق برنامه چهارم توسعه، دستیابی به جامعه مبتنی بر اقتصاد و دانایی محوری و اطلاعات محوری می باشد. با در نظر داشتن حجم کلان سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات در کشور، در نظر داشتن سرمایه گذاری آگاهانه و ارزیابی بهره وری بهره گیری از فناوری اطلاعات امری لازم و ضروری می باشد. این پژوهش با هدف ارائه چارچوبی برای شناسایی ارزیابی بهبود کیفیت خدمات ناشی از به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بانک های جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنایی برای مطالعه برنامه ریزان و رهنمودی برای درک بهتر این ارزیابی، به مطالعه نکات قابل تامل در مورد بانکداری الکترونیک در ایران میپردازد (قدسی،1387).

هدف اصلی                     

با در نظر داشتن مطالب پیش گفته هدف اصلی در این پژوهش این می باشد که به مطالعه تاثیر اجزاء و عوامل فناوری اطلاعات در زمینه بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور بپردازیم.

اهداف فرعی

1-مطالعه تاثیر تعداد کارت های بانکی بر حجم سپرده های بانکی

2-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های فروش بر حجم سپرده های بانکی

3-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های شعب بر حجم سپرده های بانکی

4-مطالعه تاثیر تعداد خودپردازها بر حجم سپرده های بانکی

5- مطالعه تاثیر تعداد کارت های بانکی بر حجم تسهیلات پرداختی

6-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های فروش بر حجم تسهیلات پرداختی

7-مطالعه تاثیر تعداد پایانه های شعب بر حجم تسهیلات پرداختی

8-مطالعه تاثیر تعداد خودپردازها بر حجم تسهیلات پرداختی

9- مطالعه تاثیر تعداد کارت های بانکی بر اندازه سود و زیان بانکی

10- مطالعه تاثیر تعداد پایانه های فروش بر اندازه سود و زیان بانکی

11- مطالعه تاثیر تعداد پایانه های شعب بر اندازه سود و زیان بانکی

12- مطالعه تاثیر تعداد خودپردازها بر اندازه سود و زیان بانکی

مطالعه تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی کشور

پایان نامه - تز - رشته حسابداری